به گزارش مشرق، سال تحصیلی برای دانشآموزان کشور از اول مهر آغاز میشود و تا پایان خرداد سال آینده ادامه دارد؛ البته خرداد فصل امتحانات است و در این میان تعطیلات عید نوروز هم قرار دارد.
از سوی دیگر دانشآموزان ایران، روزهای پنجشنبه و جمعه هم به مدرسه نمیروند و در کنار آن هم تعدادی، تعطیلات رسمی در بین روزهای هفته در کشور داریم اما وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن تمام این موارد، برنامه آموزشی دانشآموزان را تدوین میکند.
بیشتر بخوانید:
دانشآموزان در هر پایه تحصیلی، تعدادی دروس دارند که باید این دروس را در طی سال تحصیلی بگذارنند و بر اساس بررسی کارشناسی، زمان مشخصی برای آموزش پیشبینی میشود اما تعطیلات غیرمترقبه موجب میشود که این زمان آموزش دستخوش تغییرات شود.
امروز آماری در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از این میزان تعطیلات غیرمترقبه دانشآموزان در طول همین دو ماه آغازین سال تحصیلی جاری است.
آنچه مسلم است، کاهش زمان آموزش به روند یاددهی ـ یادگیری دانشآموزان ضربه میزند و باید در این خصوص فکری کرد.
حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص تعطیلات متعدد برخی مدارس در استانهای کشور به دلیل سرما و آلودگی هوا و عدم تکمیل برنامه درسی اظهار کرد: قبلا این تأکید در آموزش و پرورش وجود داشته است و معاونین آموزشی نیز این تأکید را خواهند داشت که مدارس کمبود ساعات آموزشی را جبران کنند.
وی با تأکید بر اینکه معتقدم نباید دانشآموزان از کاهش ساعات آموزش آسیب ببینند، گفت: در واقع از حجم زمانی که باید به دانشآموزان به عنوان ساعت آموزش ارائه شود نباید کاهش پیدا کند و این موضوع نیاز به تدابیر و پیشبینیهای اداری، مدیریتی و اعتبارات مالی دارد و امیدواریم مسؤولان این بخشها توجه کافی را داشته باشند؛ مثلا اگر در طول یک سال دانشآموزان 10 روز تعطیلی ناشی از حوادث و عوامل جوی را دارند باید مدرسه تدبیری بیندیشد که این موضوع جبران شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: درباره میانگین ساعت آموزشی در مدارس کشور گفت: مدارس مختلف کاملا متفاوت عمل میکنند؛ مدرسهای یک نوبته است و توانسته زمان را بهگونهای تنظیم کند تا 50 دقیقه دوره متوسطه اجرا شود، اما بخشی از مدارس که تعدادشان هم کم نیست به دلیل کمبود فضای آموزشی در مضیقه هستند و باید بین ساعت 8، 8:15 صبح تا 12:30، کل برنامه درسی را ببندند.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه بر این اساس میبینیم گاهی 50 دقیقه در عمل به 40 دقیقه کاهش پیدا میکند. یعنی 20 درصد کاهش زمان آموزشی است، گفت: آنچه بنده میتوانم انجام دهم در قالب تذکر و درخواست از همکارانم است که در بدنه اجرایی زمان آموزش را به عنوان یک مقوله جدی توجه کنند و بدانند که برگزاری کلاس به اندازه زمان پیشبینیشده، از حقوق دانشآموزان است و حتما در کیفیت آموزش موثر است؛ وقتی زمان بیشتری برای آموزش اختصاص پیدا کند، امکان گفتوگو و پرسش و پاسخ بیشتر فراهم خواهد بود و بنابراین کیفیت آموزش نیز افزایش مییابد.
آیا واقعا مشکل آلودگی هوا با تعطیلی مدارس حل میشود و آیا در زمان بارش برف، تنها راه حل، تعطیلی مدارس است؟ آنچه مهم است سلامتی دانشآموزان از هر چیزی مهمتر است؛ در زمان آلودگی هوا نیز اولین کاری که میکنند کودکان، سالخوردگان و بیماران را از محوطه آلوده دور میکنند.
رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: قطعاً تعطیلات غیرمترقبه موجب میشود که در فرایند یادگیری درسی دچار چالش شویم اما یک موضوع محوری وجود دارد که آن هم سلامت دانشآموزان است.
وی تصریح کرد: سلامت دانشآموزان برای ما و مسؤولان سایر نهادها اولویت است و نمیتوانیم با هیچ چیزی عوض کنیم؛ البته مسأله یادگیری بسیار مهم است اما قطعاً بعد از سلامت دانشآموزان است و در این راستا، همراه تصمیمات اخذ شده هستیم.
البته مسؤولان آموزش و پرورش معتقدند که این تعطیلی تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا نداشته است؛ دانشآموز تعطیل میشود اما آلودگی همچنان باقی مانده است ضمن اینکه مادران شاغل به ویژه در بخش خصوصی مجبورند فرزند خود را به محیط کار ببرند یعنی باز هم دانشآموز خارج از فضای منزل است.
برخی والدین هم معتقدند که در روزهای تعطیل، نمیتوانند فرزندانشان را به اجبار در خانه نگه دارند و آنها باز هم به فضای آزاد میروند.
مسعود ثقفی 21 آبان امسال در جلسه کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا بعد از اعلام استاندار تهران مبنی بر تعطیلی مدارس ابتدایی و استثنایی تهران و چهار شهرستان استان تهران گفت: در این خصوص بهتر است از ما نیز نظر خواهی شود، چون تعطیلی مدارس هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد و بارها نیز بررسی کردیم و مشخص شد که این تعطیلیها برای مدارس نیز مفید نیست چون برخی از والدین بچهها کارمند هستند و با تعطیل شدن مدارس آنها را با خود به سرکار میبرند و بازهم آنها در معرض آلودگی قرار دارند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس و مشکل مادران شاغل نیز اظهار کرد: تعطیل کردن مدارس به ویژه برای مادران شاغل مشکلی را حل نمیکند و مجبورند فرزندانشان را به خود به محیط کاری ببرند.
وی تصریح کرد: علیرغم اینکه تأکید میشود که مادران مرخصی بگیرند اما تمام کارها به شکلی نیست که افراد بتوانند مرخصی بگیرند و برای بانوان شاغل در بخش خصوصی مشکل ایجاد کرده است چرا که مانند دستگاههای دولتی نیستند و اگر بخواهند مرخصی متعدد بگیرند، در خطر از دست دادن شغل هستند؛ از سوی دیگر خیلی از آنها سرپرست خانوار هستند و باید به این جوانب با همدیگر فکر شود و یک مسأله موقتی در دستور کار قرار نگیرد.
در هر حال مُسکن موقتی تعطیلی مدارس، هر بار اجرا میشود و مدارس تعطیل میشوند و باید راهکاری برای جبران کسری آموزشی اندیشید.
حکیمزاده در این خصوص گفت: چون برنامه درسی از قبل برنامهریزی میشود، ساعت مشخصی برای یادگیری آن پیشبینی میشود و زمانی که تعطیلات زیاد میشود، طبیعتاً هر معلمی که باشد دچار چالش میشود و نقطه امید ما، ایثار معلمان است.
وی در خصوص چاره مشکل کسری آموزشی به دلیل تعطیلات غیرمترقبه، گفت: در معاونت ابتدایی چون تعطیلات غیرمترقبه به یک موضوع روتین تبدیل شده است، کارگروهی را تشکیل دادیم و به تدوین یک برنامه جبرانی نظاممند فکر میکنیم که بتواند به عنوان راهنمای عمل کمک کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: البته با توجه به اینکه مدارس، شرایط متفاوت دارند و جمعیت کلاسها مختلف است، هر مدرسهای با توجه به اقتضائات خاص خودش، این موضوع را مدیریت خواهد کرد اما این برنامه جبرانی کمک میکند تا مدارس بدانند از چه راهکارهایی میتوانند برای حل مشکل استفاده کنند.
وی با بیان اینکه این کمیته در این ماه شروع به فعالیت کرده است، افزود: به دنبال این هستیم که تمام راههای ممکن را ببینیم و دستورالعمل همه جانبه تنظیم شود و هم مبتنی بر دادههایی باشد که با بررسی و گفتوگو با مدیران و معلمان به دست آوردیم.
هنوز برای روزهایی که دانشآموزان در خانه هستند، راهکاری جهت جبران ساعات آموزشی وجود ندارد؛ شاید زمان مناسبی است که فکری برای ایجاد زیرساخت لازم جهت آموزشهای الکترونیکی دانشآموزان صورت گیرد و فضای مجازی به جای تهدید، تبدیل به فرصتی جهت حل مشکل فرایند یاددهی ـ یادگیری در روزهای تعطیلات غیرمترقبه شود.